Bu C dersinde, C dilinde bulunan tüm anahtar kelimelerin (toplam 32 anahtar kelime) kullanımı ile bilgiler sağlamaktadır.
C Dilinde Kullanılan Anahtar Kelimeler
Aşağıdaki liste C dilinde rezerve edilmiş olan tüm anahtar kelimelerin listesini içermektedir.
C Dilindeki Anahtar Kelimeler | |||
---|---|---|---|
auto | break | case | char |
const | continue | default | do |
double | else | enum | extern |
float | for | goto | if |
int | long | register | return |
short | signed | sizeof | static |
struct | switch | typedef | union |
unsigned | void | volatile | while |
C Dilindeki Anahtar Kelimelerin Tanımları
auto
Otomatik tanımlanan değişkenleri belirtmek için bildirilir. Fonksiyon gövdesinde yerel bir değişken oluşturup, kullanmak için vardır. Fakat C dilinde neredeyse bütün değişkenler yerel olduğu düşünülürse çok fazla kullanım alanı yoktur.
1 2 3 |
auto int degisken; |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 |
int main() { yaz(); return 0; } void yaz() { auto int sayi=10; printf("%d",sayi); } |
Yukarıdaki fonksiyon her çalıştırıldığında değişken yeniden oluşturulmaktadır. Normalde de yeniden oluşturulmaktadır.
break ve continue
break: programı döngü deyiminden dışarı atmak için kullanılır.
continue: kendinden sonraki kodları atlayarak döngü deyiminden devam etmesi için kullanılır.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 |
for (int i=1;i<=20;++i) { if (i==2) continue; if (i==10) break; printf("%d ",i); } |
Yukarıdaki kod içinde i=2 olduğunda continue çalıştığı yerden program atlıyor. i=10 olduğunda da program döngüden çıkıyor.
switch, case ve default
Switch ve case deyimi, birçok blok arasında bir ifade bloğu yürütülmesi gerektiğinde kullanılır.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 |
switch(ifade) { case '1': //ifade 1 oldığunda çalıştırılacak olan bölüm break; case '3': //ifade 3 oluğunda çalıştırılacak bölüm break; default: //ifade yukarıdakilerden biri ile eşleşmez ise çalıştırılacak bölüm } |
char
Karakter türünde değişken oluşturmak için kullanılan anahtar kelimedir.
Not: C dilinde string türü olmadğı için karakterlerden oluşan dizi ile string tanımlaması yapılmaktadır.
1 2 3 4 5 |
char d1='B'; char d2[]="Merhaba yazilimbilisim.net"; |
const
C dilinde sabit tanımlaması yapmak için kullanılan anahtar kelimedir.
1 2 3 |
const int a = 5; |
do…while
do … while döngü deyimidir.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 |
int i; do { print("%d ",i); i++; } while (i<10) |
double ve float
Ondalıklı sayı oluşturmak için kullanılan anahtar kelimelerdir. float 32bit yer kaplarken double 64bit yer kaplamaktadır.
1 2 3 4 |
float sayi; double dahaBuyukSayi; |
if … else
Koşul deyimleri oluşturmak için kullanılan anahtar kelimedir. else ifadesi her zaman kullanılmak zorunda değildir.
1 2 3 4 5 6 |
if (i >0 ) printf("i pozitiftir."); else printf("i pozitif degildir."); |
enum
Numaralandırılmış yapılar oluşturmak için kullanılır. Tanımladığımız bir bloğu numaralandırarak kullanma imkanı verir.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 |
enum seviye{kolay, orta, zor}; int main() { enum seviye durum; durum = orta; //durum =2 oldu switch(durum) { case 1: printf("Durumu Kolay Olarak Secildi."); break; case 2: printf("Durumu Orta Olarak Secildi."); break; case 3: printf("Durumu Zor Olarak Secildi."); break; default: printf("Durumu Bilinmiyor."); } return 0; } |
extern
Extern anahtar sözcüğü, bir değişken veya bir fonksiyonun, bildirilen dosyanın dışında harici bir bağlantı olduğunu bildirir.
for
Döngü deyimi oluşturmak için kullanılır.
1 2 3 4 5 6 |
for (i=0; i<20 ;++i) { printf("%d ",i); } |
goto
goto anahtar kelimesi, bir fonksiyon içindeki etiketli bir ifadeye koşulsuz olarak atlama için kullanılır.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 |
printf("yazilim \n"); goto son; for(int i=1; i<5; ++i) { printf("deneme"); } son:printf("program bitti"); |
int
Tam sayı türünde değişken oluşturmak için kullanılır.
1 2 3 |
int sayac; |
short, long, signed ve unsigned
int türünde kısa, uzun, işaretli(negatif) ve işaretsiz değişkenler oluşturmak için kullanılır.
1 2 3 4 5 6 |
short int kucukInt; long int buyukInt; signed int normalInt; unsigned int pozitifInt; |
Veri Türü | Aralık |
---|---|
short int | -32768 to 32767 |
long int | -2147483648 to 214743648 |
signed int | -32768 to 32767 |
unsigned int | 0 to 65535 |
return
Fonksiyonu sonlandırıp değer döndürmek için kullanılır.
1 2 3 4 5 6 7 |
int fonk() { int a = 5; return a; } |
sizeof
Değişkenin yada veri türünün büyüklüğünü hesaplar.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 |
#include <stdio.h> char yazi[]="yazilimbilisim.net"; int main() { printf("%u byte.",sizeof(yazi)); //19 byte yazar } |
register
Belleğin register oluşturmak için kullanılır. Bu şekilde oluşturulduğunda değişken ile ilgili bellek yönetimini kendimizin yapacağını ifade etmiş oluruz. Böylelikle değişkenin daha hızlı çalışacağı umut edilir.
Kişisel not: C dilinin çok eski bir dil olduğu düşünülürse kullandığımız derleyiciler register değişken için ne kadar izin verir bilmiyorum.
1 2 3 |
register int degisken; |
static
Deyimlerin içinde statik değişkenler oluşturmak için kullanılır. Fonksyion sonuna kadar değişken aynı değeri korumaktadır. Not: static yerel , const genel tanımlanır.
1 2 3 |
static int degisken; |
struct
Yapı anahtar sözcüğü bir yapıyı bildirmek için kullanılır. Bir yapı tek bir isim altında farklı tiplerdeki değişkenleri tutabilir.
1 2 3 4 5 6 |
struct ogrenci{ char ad[80]; int yas; }ogr1, ogr2; |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 |
#include <stdio.h> #include <string.h> struct Kitap { char baslik[50]; char yazar[50]; int sira; }; int main( ) { struct Kitap k1; struct Kitap k2; strcpy( k1.baslik, "Bir Kitap"); strcpy( k1.yazar, "Ali Al"); k1.sira = 1254; strcpy( k2.baslik, "Baska Bir Kitap"); strcpy( k2.yazar, "Veli Bak"); k2.sira = 5241; printf( "Kitap 1 baslik : %s\n", k1.baslik); printf( "Kitap 1 yazar : %s\n", k1.yazar); printf( "Kitap 1 sira : %d\n", k1.sira); printf("\n"); printf( "Kitap 2 baslik : %s\n", k2.baslik); printf( "Kitap 2 yazar : %s\n", k2.yazar); printf( "Kitap 2 sira : %d\n", k2.sira); return 0; } |
typedef
Typedef anahtar sözcüğü, bir tanımlayıcı ile bir türü açıkça ilişkilendirmek için kullanılır.
1 2 3 4 |
typedef float kg; kg araba1, araba2; |
union
Bir union, tek bir isim altında farklı değişken türlerini gruplamak için kullanılır.
1 2 3 4 5 6 7 |
union ogrenci { char ad[80]; int yas; } |
void
Bir fonksiyonun geriye dönüş değerinin olmadığını ifade etmek için kullanılır.
1 2 3 4 5 6 |
void ornekFonk(int a) { ..... } |